Friday 14 March 2014

တေပါင္းသာေခါင္လမ်ားေနာင္


တေပါင္သာေခါင္လမ်ားေနာင္
တေပါင္းသာေခါင္လမ်ားေနာင္









တန္ေပါင္းလဘဲြ႔
'ရွစ္ခြင္တိုင္း မွုန္မွိုင္းတဲ့ပတ္လည္။
သဇင္ႂကြင္းငယ္ ႏွင့္
အင္ၾကင္းသႏၲာညြန႔္ငယ္တို႔
ဖူးကြန႔္ကိုက္စည္
ဘမ ရာေရႊပိတုန္းငယ္တို႔
ေခၽြသုံးၾကဝတ္ရည္ ဆြတ္ၾကည္ဘြဲ႕ေဖာ္ ကြဲ
ယင္းသည့္ေန႔ဆိုင္
ရေသ့သူေတာ္တိုင္မွ
ဉာဏ္မခိုင္ စ်ာန္ယိုင္ေလၽွာရတယ္၊
ရာသီတြင္ခါညီေျပာေပပ ေၾကာ၍သာ ျမဲ။
( ကုန္ေဘာင္ေခတ္ စာဆုိေတာ္ဦးၾကင္ဥ )
တေပါင္းလသည္ ျမန္မာလမ်ား၏ တစ္ဆယ္႕ႏွစ္လေျမာက္ျဖစ္၍ တစ္ႏွစ္တာ၏ ေနာက္ဆံုးလျဖစ္သည္။ ေဆာင္းကူးေႏြစ သာယာလွေသာ လရာသီျဖစ္သည္ ေဖေဖာ္၀ါရီလႏွင္႕ မတ္လတြင္ က်ေရာက္လာသည္။ ထို႕ေၾကာင္႕ ေန႕ပူလို႕ ညခ်မ္း၊တေပါင္းလသရမ္းဟု ဆိုထံုးျပဳခဲ႕ၾကသည္။
တေပါင္းလဟုေခၚတြင္ျခင္းမွာ၂၇ လုံးေသာနကၡတ္မ်ား စုေပါင္းထြက္ေပၚျခင္းေၾကာင့္ ၎ ထန္းရည္မ်ားေပါင္းစပ္က်ိဳခ်က္သျဖင့္ ထန္းေပါင္းဟူေသာ စကားမွေရြ႕ရွားလာျခင္းေၾကာင့္၎ တေပါင္းလဟုေခၚ သည္ဟုဆိုသည္။ ေဗဒင္အလိုအားျဖင့္ကား တေပါင္းလသည္ မိန္ရာသီျဖစ္၏။ မိန္ရာသီ၏ အ႐ုပ္မွာ ငါး ၂ ေကာင္ျဖစ္ သည္။ စန္းယွဥ္နကၡတ္ကား ဥတၱရ ဘရဂုဏၰီတည္း။ သရဖီကို ရာသီပန္းအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳၾက၏။
တေပါင္းလတြင္ ျမတ္ဗုဒၵနွင့္ပတ္သက္ေသာထူးျခားသည့္ျဖစ္ရပ္မ်ားမွာ

ျမတ္စြာဘုရားသည္ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌သီတင္းသံုးေနထိုင္ကာ အဂၤတိုင္းသားႏွင့္မဂဓတိုင္းသားမ်ားကိုတရားေရေအးတိုက္ေကၽြးလ်က္ရွိပါသည္။

ထိုသတင္းကို ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီး ၾကားသိရာ ေခါင္းေဆာင္အမတ္ ၁၀-ဦးတို႔ကို ေနာက္ပါအျခံအရံ တေထာင္စီျဖင့္ ၁၀-ႀကိမ္ခြဲကာ ျမတ္စြာဘုရားကိုပင့္ရန္ ရာဇျဂိဳဟ္သို႔ ေစလႊတ္လိုက္ပါသည္။ ေနာက္ဆံုးအသုတ္ကို ကာဠဳဒါယီအမတ္ႀကီးက ေခါင္းေဆာင္၍ သြားရပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ေတြ႔၍ တရားနာရေသာအခါ ကပိလ၀တ္သို႔ မျပန္ၾကေတာ့ဘဲ ဘုရားပင့္သြားသူအားလံုး တေယာက္မက်န္ သာသနာ့ေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ျပီး ဧဟိဘိကၡဳ ရဟန္းေတြခ်ည္းျဖစ္ကုန္ၾကပါသည္။

ရဟႏၲာျဖစ္ျပီးေနာက္ ကာဠဳဒါယီမေထရ္က တေပါင္းလ၏ သာယာပံုကို ဂါထာေပါင္း ၆၄-ဂါထာ သီကံုး၍ ခမည္းေတာ္၏ေက်းဇူးကို သိေသာအားျဖင့္ ဖြားရာဇာတိ ကပိလ၀တ္ေနျပည္ေတာ္သို႔ ၾကြခ်ိန္တန္ျပီျဖစ္ေၾကာင္းေလွ်ာက္ထားေလသည္။

ကာဠဳဒါယီမေထရ္၏ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ရဟႏၲာေပါင္း ၂-ေသာင္း ျခံရံလ်က္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခု တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႔တြင္ ရာဇျဂိဳဟ္ျမိဳ႔မွ ယူဇနာ ၆၀-ေ၀းကြာေသာ ကပိလ၀တ္ျပည္ေတာ္သို႔ တေန႔လွ်င္ ၁-ယူဇနာခရီးျဖင့္ ရက္ေပါင္း ၆၀- (၂-လၾကာမွ်)ေဒသစာရီၾကြခ်ီေတာ္မူပါသည္။
ကာဠဳဒါယီမေထရ္ကကပိလ၀တ္ေနျပည္ေတာ္သို႔ၾကြေရာက္ေတာ္မူရန္ေလွ်ာက္ထား
သည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍တန္ေပါင္းလျပည္ေန႔ကိုျပည္ေတာ္၀င္အခါေတာေန႔အျဖစ္က်င္း
ပသည္။

တေပါင္းလ၏ရာသီပြဲေတာ္သည္သဲပံုေစတီပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။သဲမ်ားကိုစုပံု၍ ေစတီအသြင္တည္ကာသဗၺညဳျမတ္စြာဘုရားအား ရည္မွန္းထား ၍ ပူေဇာ္ျခင္းျဖစ္သည္။ သဲပံုေစတီပြဲေတာ္သည္ ဗုဒၵသာသနာ စတင္ထြန္းကားလာခ်ိန္မွပင္ ရွိခဲ႕ေသာ ပြဲေတာ္ဟု ယူဆရေပသည္။ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္တေပါင္းလ သို႕ေရာက္သည္႕အခါ ျမစ္မ်ား၊ေခ်ာင္းမ်ား၌ ေရစစ္ကာသဲခံုေသာင္ခံုျဖဴျဖဴေဖြးေဖြးမ်ားေပၚထြန္းလာေလ႕ရွိသည္။ ေတာင္သူဦးၾကီးတို႕သည္လယ္ယာလုပ္ငန္းမ်ားမွ အနားယူခ်ိန္လည္းျဖစ္သည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားသည္ ထိုသဲပံုေစတီပြဲကို ရာသီပြဲအျဖစ္ သတ္မွတ္ ကာ ေရႊနန္းေတာ္ၾကီးမွသည္ေက်းလက္ေတာရြာမ်ားအထိျခိမ္႕ျခိမ္႕သဲဆင္ယင္က်င္းပခဲ႕ၾကသည္။
သဲပံုေစတီပြဲေတာ္သည္ ယခုေခတ္၌ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါ ရွိေလျပီ။မႏၱေလးစသည္႕ ျမန္မာႏိုင္ငံ အထက္ပိုင္း ျမိဳ႕ရြာအနည္းငယ္၌ သာ က်င္းပေတာ႕သည္။ယခုအခါ သဲပံု ေစတီေတာ္အစား ေစတီပုထိုးမ်ား၌ ဗုဒၵပူဇနိယ ပဲြေတာ္မ်ားကို က်င္းပ ၾကသည္။ ယင္းဘုရားပဲဲြေတာ္ကို ’တေပါင္းပြဲ ’ ဟုေခၚၾကသည္။
ေရွးယခင္က ဥကၠလာပတို္င္းဟုေခၚတြင္ခဲ့ေသာ ဒဂုံျမိဳ၏တြင္ ေရွြတိဂုံေစတီစတင္တည္
ထားခဲ့သည့္အခ်ိန္မွာ တေပါင္းလျဖစ္သျဖင့္တေပါင္းလျပည့္ေန႔တြင္ေရွြတိဂုံဘုရားပဲြေတာ္က်င္းပ
ေသာအေလ့စတင္ခဲ့သည္၊
ေရွြတိဂုံဘုရားနွင့္သမုိင္းနွင့္ပတ္သက္၍အက်ဥ္းမွ်ကိုေဖၚျပရမည္ဆိုလ်င္

ဒ႑ာရီအဆိုအရ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးကို လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္က တည္ထားခဲ့ပါတယ္ လို႔ေျပာၾကပါတယ္။ ဗိသုကာပညာရွင္ေတြကေတာ့ ေစတီေတာ္ ရဲ႕ Stupa လက္ရာေတြအရ ၆ ရာစု နဲ႔ ၇ ရာစုၾကားက မြန္ေတြ တည္ခဲ့တယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။ (မွတ္ခ်က္။ အမွန္က ယခုဖူးျမင္ေနရေသာ ဥာဏ္ ေတာ္အျမင့္ ၃၂၀ ေပေက်ာ္မွာ မြန္မိဘုရားႀကီးရွင္ေစာပု လက္ထက္က တည္ထားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အျပင္ပန္း ႏွင့္ ဓါတ္ေတာ္သမိုင္းကို ခြဲျခားသိရန္လိုသည္။)

ေရွးပညာရွိမ်ားႏွင့္ က်မ္းဂန္အေထာက္အထားမ်ားအရ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္မျပဳခင္ကာလ (BC 486) ကတည္းက တည္ထားခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ဒီေစတီရဲ႕ မူလအစကေတာ့ ရာမညတိုင္းမွ ကုန္သည္ႏွစ္ဦးျဖစ္တဲ့ တဖုႆ ႏွင့္ ဘလႅိက ညီေနာင္တို႔ကို ျမတ္ဗုဒၶက ဆံေတာ္ရွစ္ဆူ ေပးသနားျခင္းမွစခဲ့ပါတယ္။ ညီေနာင္ႏွစ္ပါးဟာ ဥကၠ လာပမင္းႀကီးရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ သိဂုတၱရေတာင္ေပၚမွာ ဆံေတာ္ (၄) ဆူကို ေရွးေရွးေသာ ဘဒၵကမၻာမွ ဘုရား ၃ ဆူရဲ႕ ဓါတ္ေတာ္မ်ားကိုပါ စုေပါင္းၿပီး ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္အတြင္း ဠာပနာသြင္း လွဴဒါန္းတည္ထားခဲ့ပါတယ္။

ဓါတ္ေတာ္ၾကဳတ္ကေန ဠာပနာဖို႔ ဆံေတာ္ကိုယူတဲ့အခါမွာ မယံုႏိုင္ေသာ ထူးျခားဆန္းၾကယ္မႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါ တယ္။

ဗုဒၶ၏ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ဆံေတာ္ကေနထြက္လာတဲ့ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေတြဟာဆိုရင္ျဖင့္ အထက္ဘ၀ဂ္မွေအာက္န ရက္၊ ငရဲျပည္အထိတိုင္ေအာင္ပါဘဲ။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တန္ခိုးေတာ္အစြမ္းသတၱိေတြေၾကာင့္ မ်က္မျမင္ေတြ စကၡဳ အလင္းျပန္ရခဲ့ၾကတယ္။ နားပင္သူေတြ ၾကားႏိုင္ၾကသလို ဆြံ႔အသူေတြလည္း ျပန္ေကာင္းလာၾကပါတယ္။ ကမၻာေျမႀကီးသိမ့္သိမ့္တုန္ေအာင္ တုန္လွဳပ္ခဲ့ၿပီး ေလျပင္းမုန္တိုင္းေတြ ပင္လယ္ျပင္မွာ က်ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ေမယုေတာင္ႀကီးတခုလံုး တုန္လွဳပ္ခဲ့ၿပီး လွ်ပ္စီးေတြလက္ပါတယ္။ ဒူးထိနစ္ေအာင္မိုးေတြရြာသြန္းၿပီး အခ်ိန္ရာ သီမဟုတ္ဘဲ ဟိမ၀ႏၱာေတာင္တန္းမွ ပန္းေပါင္းစံု၊ သစ္သီးမ်ိဳးစံု ဖူးပြင့္၊ သီးလာၾကပါေတာ့တယ္။

သမိုင္းကိုျပန္ေကာက္ရရင္ မြန္ဘုရင္ဘုရားဦး မတိုင္ခင္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၃၀၀ ကဆိုရင္ ေစတီေတာ္ဟာ ယိုယြင္းလာခဲ့ပါတယ္။ ယခင္ဥာဏ္ေတာ္ဟာ (၁၈) မီတာ ( ေပ ၆၀ ) သာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ျပဳ ျပင္မြမ္းမံခဲ့ရာ ယခုဖူးျမင္ေနရေသာ ဥာဏ္ေတာ္အျမင့္ ( ၉၈ မီတာ ) ( ေပ ၃၂၀ ) ဟာ ၁၅ရာစုကမွျဖစ္ပါတယ္။ မြန္ဘုရင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ေခတ္မွာ ႀကီးမားတဲ့ ေစတီေတာ္ႀကီး ႏွစ္ဆူျဖစ္တဲ့ ေရႊတိဂံု ႏွင့္ ေရႊေမာ္ေဓာ ေစတီေတာ္ၾကီးမ်ားကို ျပန္လည္မြမ္းမံတည္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ပဲခူးၿမိဳ႕ရွိ ေရႊေမာ္ေဓာေစတီဟာ အစပထမက ၂၇ ေပသာ ဥာဏ္ေတာ္အျမင့္ရွိခဲ့ရာမွ မြန္ဘုရင္ဗညားဦးက ၁၃၆၂ မွာ ဥာဏ္ေတာ္ ၆၆ ေပထိ ျမွင့္တင္တည္ခဲ့ပါတယ္။ ဓမၼေစတီမင္း ရဲ႕ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ႀကီးျဖစ္တဲ့ ေယာကၡမေတာ္ ႀကီး မိဖုရား ရွင္ေစာပု ( ၁၄၅၃-၇၂) က ဥာဏ္ေတာ္အျမင့္ မီတာ ၄၀ ( ေပ ၁၂၉ ) ကို ျမွင့္တင္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။

၁၄၇၂ မွာ မိဖုရားႀကီးရွင္ေစာပု က ဓမၼေစတီမင္းကို နန္းအပ္ၿပီး အၿငိမ္းစားယူရန္ ဒဂံု ( ယၡဳ ရန္ကုန္ ) ကို ဆင္း လာခဲ့ပါတယ္။ သူမ မေသခင္ေခါင္းခ်ရာေနရာကေန ေရႊေရာင္တ၀င္း၀င္းနဲ႔ ျမင့္ျမတ္တဲ့ေစတီေတာ္ႀကီးကို ဖူး ျမင္လိုစိတ္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ၁၆ ရာစုႏွစ္မွာေတာ့ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း လူသိအမ်ား ဆံုး ဘုရားဖူးေနရာျဖစ္လာပါေတာ့သည္။

ေမာင္သုညတို႔ငယ္ငယ္က တေပါင္းလျပည္႔ ေရွြတိဂုံဘုရားပဲြေန႔တြင္အိမ္ေဘးမွကစား
ေဖၚငယ္သးငယ္ခ်င္းေမာင္ပန္းရဲ႔အဖြါးက ကန္ေတာ္ႀကီးေဇာင္းယခုငါးျပတုိက္ရွိေသာေနရာ
(ယခင္က ျမိုင္ျပဇာတ္ရုံ ) တည္ရွိခဲ့တဲ့ေနရာမွာ ဘုရားဖူးလာတဲ့လးေတြကို ေရခဲေရနဲ့ဆီးသီး
စတုဒီသာေႀကြးတာကို နွစ္စဥ္ကူညီေပးခဲ့ရတာမွတ္မိေသးတယ္
တေပါင္းလသာယာပုံနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ငယ္ငယ္တုန္းကစာစီစာကုံးေရးခဲ့ရတာေတြကိုလဲျပန္သတိ
ရေနမိပါေႀကာင္းတင္ျပရင္း ဒီေလာက္နဲ႔ဘဲ ၁၂ လရာသီေဆာင္းပါးကို ေနာက္ဆုံးလေဆာင္းပါး
အျဖစ္ မွတ္တမ္းျပဳထားလုိက္ပါတယ္ ၊
ေမာင္သုည

No comments:

Post a Comment